© 2019 Täby RacketCenter

Sidan skapades av Daniel

Dataskyddspolicy

Cirkelträning (Individuell/Grupp)

Täby RacketCenter innehåller, bland mycket annat, ett tvådelat gym i vilka det är det lugnt och skönt att träna! I det övre "rehabgymmet" ställer vi upp en cirkel måndag-torsdag där ni individuellt eller i grupp kan jobba igenom kroppen med genomtänkta övningar på ett effektivt och roligt sätt. Utöver cirkeln har vi även fri individuell styrketräning som ett komplement, läs mer om detta här.

Individuell cirkelträning

Cirkelträning är styrketräning med tidtagning – enkelt och effektivt. Planerar ni att träna själva är ni välkommen måndag och tisdag 9-12.

Cirkelträning i grupp

Cirkelträningen i grupp lämpar sig för dig som tidigare har gått på cirkelträning eller liknande eller som gått vår introduktion och sedan övat lite på egen hand under de egna cirkelträningstiderna. Kravet är att du ska kunna följa cirkeln i klockans tempo. Mer information och instruktioner till cirkeln finns i gymmet och längre ned på denna sida.

 
Nybörjarintroduktion   

Vi erbjuder en gratis introduktion till cirkeln tre gånger under våren. Där går vi igenom hur man ska tänka och hur det funkar. Efter denna introduktion har du underlag för att själv kunna träna i cirkeln på de egna tiderna måndagar och tisdagar. Känner du att det är en enkel match kan du anmäla dig och vara med i en grupp på en fast tid. Finns ingen ledig plats så kan du skriva upp dig på en reservlista. Introduktionen är gratis!

OBS endast 11 platser och minst 2 anmälda för att kursen ska bli av – anmälningslista inför varje tillfälle finns i hallen ca 1 vecka innan! (Ni kan även anmäla er på telefon 08-7565094)

Datum för våren:

21 januari 11:30 - 12:30

17 mars 11:30 - 12:30

12 maj 11:30 - 12.30

MISSA INTE!

Gratis introduktion för nybörjare!

21/1, 17/3 el. 12/5 kl. 11.30

 
Cirkelträning i grupp

Samtliga 6 grupper är fortsättningsgrupper. Anmälan 8 veckor åt gången. Cirkelträningen tar inte hänsyn till röda dagar, men varje grupp kan sinsemellan komma överens om att flytta en träning till en annan dag och tid om många skulle vara borta en vecka.

Datum för våren:

Period 1: Start 26, 28 & 29 augusti

Period 2: Start 21, 23 & 24 oktober (Uppehåll v.44)

Cirkelträningen i grupp lämpar sig för dig som tidigare har gått på cirkelträning eller liknande eller som gått vår introduktion och sedan övat lite på egen hand under de egna cirkelträningstiderna. Kravet är att du ska kunna följa cirkeln i klockans tempo. Instruktioner till cirkeln finns både i själva gymmet och här till höger på hemsidan

Cirkelträningen är självgående och deltagarna själva har ansvar för att arbeta med utdelade givna teman för utveckling, läsa på instruktioner och hjälpa varandra. I varje grupp finns en gruppledare som har det yttersta ansvaret för att förmedla teman, sätta igång klockan och hålla ihop gruppen. Kontakta receptionen om du vill börja i en cirkelträningsgrupp. Finns ingen ledig plats så kan du skriva upp dig på en reservlista och så länge träna på de egna tiderna måndagar och tisdagar.

Detta gäller för cirkelträningen i grupp VT 2020

Cirkellådan

Finns på kontoret och innehåller följande: 
•    4 långa gummiband –röd-grön-blå-svart
•    3 små ihopknutna gummiband –röd-grön-blå
•    2 handtränare – en svart en orange
•    1 intervalltidtagarur
•    1 grön liten balanskudde
•    1 blått träningsband med handtag
•    1 träningsskiva

​Ledaruppgifter
•    Plocka fram/plocka bort
•    Läsa upp veckans tema
•    Sätta igång klockan 
•    Sätta igång musiken
•    Förmedla fel och brister till kontoret
•    Delegera sin uppgift vid frånvaro
•    Leda stretchen från planch

 

Beskrivning
Cirkelträningen i grupp kommer att gå 24 veckor under våren (3 perioder). Den riktar sig nu till dig som har erfarenhet av cirkelträning sen tidigare. Det går också bra att ha gått på introduktionen i augusti eller oktober och sedan ha lärt sig lite själv på de fria tiderna – bara du känner att du kan hänga med i cirkeltempot och har koll på övningarna. 


Uppvärmning
Uppvärmning är A och O för att få en effektiv och skonsam träning. Var och en har ansvar för att värma upp före träningen – detta kan du göra genom att t.ex. gå en snabb promenad till träningen, eller använda våra maskiner i det nedre gymmet. Det viktiga är att du är varm i alla leder, senor och muskler. Sträva efter att få upp pulsen och bli ordentligt svettig! Vi avråder starkt från att träna utan uppvärmning!


Tema/uppgift
Varje vecka finns en uppgift som sätts upp på väggen i gymmet och gruppledaren läser upp tillhörande beskrivning. Denna uppgift ska ni arbeta med så att ni hela tiden utvecklas. Det finns 8 uppgifter som kommer att gå 2 varv under hösten. 

Hur fungerar cirkeln?
Det finns 11 stationer (utmarkerade med gula lappar) i cirkeln och på varje station utförs 2 olika övningar. Varje övning utförs i 40 sekunder och sedan är det 20 sekunders paus innan nästa övning. Övningarna finns beskrivna på varje station och en klocka håller tiderna 40, 20 , 40, 20 osv. Cirkeln går medsols. Du kan börja på vilken station som helst och sedan utföra 1 eller 2 varv, 2 varv rekommenderas! Totalt sett så innehåller 1 varv hela 22 olika övningar så du får gå igenom hela kroppen. Är det någon övning du ej kan utföra så kan du göra en annan övning eller samma övning 2 gånger på samma station. 


Exempel: jag börjar på station nr 3 – första övningen är mage som jag utför under 40 sekunder. sen piper klockan och jag har 20 sekunder på mig att vända mig i stolen till nästa övning. Klockan piper igen och jag gör ryggövningen under 40 sekunder. Klockan piper igen och nu har jag 20 sekunder att byta till nästa station. OSV.


Hur utförs övningarna
På varje station finns utförliga beskrivningar över hur du utför övningarna i cirkeln – gå gärna ibland på de fria tiderna och läs igenom riktigt ordentligt och justera sådant som du kanske missat. 


Stretch/nedvarvning
Plansch med enkla stretchövningar finns utanför gymmet – ledaren leder byte av övning i ordning, håller varje stretch i ca 20 sekunder. Om du stretchar själv efter egen cirkelträning så kan du självklart hålla varje stretch längre, stretcha alltid lugnt och metodiskt.


ÖVRIGT
 

Lån av cirkellådan utanför tiderna
Den som vill får låna lådan med mindre redskap utanför cirkelns tider. Den som lånar lådan skriver då upp sig på listan för utkvittering och tillbakalämnande. Den som lånar har ansvar för att allt kommer tillbaka – det går bra att lämna till en ny person som i så fall får skriva upp sig.


Anmälan/kö
Erfaren person kan under terminen hoppa in i en grupp förutsatt att denne har koll på cirkeln och i princip klarar sig själv med det mesta. Självklart hjälps gruppen åt ifall det är några enstaka frågetecken. Är det fullt kan man skriva in sig på en köplats och under tiden droppa in i mån av plats.


Sjukdom/byta pass
Den som är sjuk eller bortrest bör så snart som möjligt anmäla detta till receptionen så att platsen den dagen ledigställs. Det går bra att vara med i en annan grupp istället i mån av plats – anmäl dig till en tillfällig plats receptionen.

 

Fler frågor?
Tveka då inte att ta kontakt med oss. Kontaktuppgifter hittar ni genom att klicka här